T.C.
ARNAVUTKÖY BELEDİYESİ
ARŞİV HİZMETLERİ
GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- (1) Bu yönetmeliğin amacı; Arnavutköy Belediyesi arşiv hizmetlerinin düzenlenmesini, bu alandaki görev, yetki ve sorumluluklar ile bunların kullanılmasına ilişkin süreçleri belirlemek; mevcut arşiv belgesi ve arşivlik belgenin tespit edilmesi, bunların kayba uğramaması, gerekli şartlar altında korunmalarının temini ve millî menfaatlere uygun olarak Devletin, gerçek ve tüzel kişilerin ve ilmin hizmetinde değerlendirilmelerine, saklanmasına gerek görülmeyen belgelerin ayıklanmasına, imhasına ve arşiv belgelerinin Devlet Arşivleri Başkanlığına devrine ilişkin usul ve esasları açıklamaktır.
Kapsam
Madde 2- (1) Bu yönetmelik, Arnavutköy Belediyesi birimlerinin dosyalama, arşivleme ve imha işlemlerini kapsar.
Hukuki dayanak
Madde 3- (1) Bu yönetmelik;
a. 16.07.2018 tarih ve 30480 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 11 sayılı Devlet Arşivleri Başkanlığı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
b. 18.10.2019 tarih ve 30922 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik
c. 25.03.2005 tarih ve 25766 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 2005/7 sayılı Başbakanlık Genelgesi
d. 16.07.2008 tarih ve 26938 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 2008/16 sayılı Başbakanlık Genelgesi
e. 10.06.2020 tarih ve 31151 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Resmi Yazışmalarda Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik,
Düzenlemelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- (1) Bu yönetmelikte geçen;
a) Belediye: Arnavutköy Belediyesini,
b) Başkan: Arnavutköy Belediye Başkanını,
c) Kurum arşivi: Arnavutköy Belediyesi içinde yer alan, belgelerin birim arşivlerine nazaran daha uzun süreli saklandığı merkezi arşivi,
d) Birim arşivi: Arnavutköy Belediyesi Birimlerinin, görev ve faaliyetleri sonucu kendiliğinden teşekkül eden, aktüalitesini kaybetmemiş olarak aktif bir biçimde ve günlük iş akışı içinde kullanılan arşivlik belgenin belirli bir süre saklandığı arşiv birimlerini,
e) Arşiv belgesi: Son işlem tarihi üzerinden yirmi yıl geçmiş veya on beş yıl geçtikten sonra kesin sonuca bağlanmış bulunan ve günlük iş akışı içinde işlevi bulunmayan, varsa tâbi olduğu diğer mevzuatlar ile saklama planlarındaki saklama sürelerini tamamlayan, üretim biçimleri, donanım ortamları ne şekilde olursa olsun geleceğe, tarihi, siyasi, sosyal, kültürel, hukuki, idari, askeri, iktisadi, dini, ilmi, edebi, estetik, biyografik, jeneolojik ve teknik herhangi bir değer olarak intikal etmesi gereken ve bir bilgiyi içeren yazılmış, çizilmiş, resmedilmiş, görüntülü, sesli veya elektronik ortamlarda üretilmiş belgeyi,
f) Arşivlik belge: Süre bakımından arşiv belgesi vasfını kazanmayan veya bu süreyi doldurmasına rağmen güncelliğini kaybetmeyen, hizmetin yürütülmesi açısından işlevi olan belgeyi,
g) Belge: Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerin iş ve işlemleri neticesinde oluşan, üretim biçimleri ve donanım ortamları ne şekilde olursa olsun bir bilgiyi içeren yazılmış, çizilmiş, resmedilmiş, görüntülü, sesli veya elektronik kaydı,
h) Ayıklama: Arşiv belgesi ile cari işlemleri devresinde bir değere sahip olduğu halde hukuki değerini ve delil olma özelliğini kaybetmiş, gelecekte herhangi bir nedenle kullanılmasına ve saklanmasına gerek görülmeyen her türlü belgenin birbirinden ayrımı ile ileride arşiv belgesi vasfını kazanacak olan arşivlik belgenin tespiti işlemini,
ı) İmha: İleride kullanılmasına ve saklanmasına gerek görülmeyen, arşiv belgesi veya arşivlik belge dışında kalan, hukuki kıymetini ve bir delil olma vasfını kaybetmiş belgelerin yok edilmesi işlemini ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki, Sorumluluk ve Personel
Görev, yetki ve sorumluluk
Madde 5- (1) Arnavutköy Belediyesinin kurum arşivi ve teknik müdürlükler birim arşivi, hizmet ve faaliyetleri Bilgi İşlem Müdürlüğünce, diğer birim arşivleri ise, ilgili birim müdürlüklerince yürütülür. Bu konuda yetki ve sorumluluk; kurum arşivinde Bilgi İşlem Müdürlüğüne, birim arşivlerinde ise ilgili müdürlüklere aittir.
Arşiv hizmetlerinde görevlendirilecek personel
Madde 6- (1) Kurum arşiv hizmet ve faaliyetlerinin yürütülmesi için üniversitelerin ilgili bölümlerinde eğitim görmüş arşiv konusunda deneyimli yöneticiler, arşiv uzmanı teknisyenler ve büro personeli görevlendirilir. Bu elemanların temin edilememesi halinde ve birim arşivlerinde, arşiv hizmetlerinin yürütülebilmesi için mevcut personel arasında yeterli bilgi ve tecrübeye sahip personelden yararlanılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurum ve Birim Arşivleri ve Saklama Süreleri
Kurum ve birim arşivleri
Madde 7- (1) Arnavutköy Belediyesi bünyesinde uzun süre saklanacak arşiv belgesi veya arşivlik belge için kurum arşivi, bağlı birimlerinde ise belirli bir süre saklanacak arşivlik belge için birer birim arşivi kurulur.
Saklama süreleri
Madde 8- (1) Kurum personeli, ellerinde bulunan arşivlik belgeleri birim arşivlerinde, arşiv belgelerinin ise kurum arşivinde ilgili mevzuatta belirtilen süreyle saklanmasını sağlar. Süresiz saklanması gereken evrakları ise devamlı saklamakla yükümlüdürler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Birimlerin Arşivlerle İlgili Sorumlulukları
Madde 9- (1) Müdürlükler; birimleri ile ilgili faaliyetleri yerine getirirken oluşacak her türlü belgeyi, ilgili mevzuatta belirtilen esas ve usullere göre arşivlemekle yükümlüdür.
Madde 10- (1) Müdürlükler; ürettikleri belgelere, Standart Dosya Planına göre konu kodu vermekle ve plana uygun olarak dosyalamakla/klasör oluşturmakla yükümlüdür.
(2) Kurum Arşivinden belge talebi, EBYS’den Arşiv Ödünç Formu aracılığı ile yapılır. Kimlerin hangi dosyayı talep ettiği, ne kadar süre ile elinde bulundurduğu sistem üzerinde tutulur. Sistemden talebin yapılmadığı durumlarda bu Yönetmeliğin ekinde yer alan (EK-1) “Belge/Dosya İstek Formu” düzenlenmek suretiyle yapılır.
(3) Her dosya/klasör içerisine, içeriği belirlemeye ve belgelere hızlı erişimi sağlamaya yönelik olarak bu yönetmeliğin ekinde yer alan Dosya/Klasör İçerik Listesi (EK–2) hazırlanarak konulur.
(4) Dosya/Klasör üzerinde bu yönetmeliğin ekinde (EK-3) örnekleri yer alan “Dosya/Klasör Etiketi”nde, “kurum adı/logosu”, “birim adı/kodu”, “dosya kodu”, “konu adı”, “yılı” ve “özel bilgi/özel kod” gibi unsurlar bulunmalıdır.
(5) Her yılın ocak ayı içerisinde, önceki yıla ait arşivlik belge, birimlerince gözden geçirilir. İşlemi tamamlananlar, işlemi devam edenler ve işlemi tamamlanmış olmasına karşın elde bulundurulması gerekli olanlar şeklinde bir ayrıma tabi tutulur Ayrım işlemlerini müteakip arşive devredilecek belgeler; yılın ilk üç ayı içerisinde Arşiv Belgesi Devir-Teslim ve Envanter Formu (EK–4)’na kaydedilir. Formun bir nüshası ile birlikte arşive devredilir.
(6) Elektronik belge yönetim sistemlerinde ise belgeler, tanımlandığı hiyerarşik yapı ve dosya kodlarına göre ait olduğu dosya/klasörlerde saklanır.
Madde 11- (1) Birimler arşiv belgesi ile arşivlik belgeyi her türlü zararlı tesir ve unsurlardan korumak, mevcut asli düzenleri içerisinde tasnif edip saklamakla yükümlüdürler. Birimler, arşiv belgesi ile arşivlik belgenin korunması ile ilgili olarak;
Ellerinde bulundurdukları her türlü belgenin yangın, hırsızlık, rutubet, sıcaklık, su baskını, toz ve her türlü hayvan ve haşeratın tahribatına karşı korunmasından ve mevcut asli düzenleri içerisinde muhafaza edilmesinden sorumludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kurum Arşivinin Sorumlulukları
Madde 12- (1) Kurum Arşivi;
a) Kurum Arşivi, devredilen belge/dosyalarla ilgili işlemleri Arşiv İşleyiş Prosedürü dokümanında anlatıldığı üzere gerçekleştirmekten, kurum arşivinin fiziksel düzenini sağlamaktan.
b) Birimler tarafından devredilmiş olan her türlü belge/dosyanın yangın, hırsızlık, rutubet, sıcaklık, su baskını, toz ve her türlü hayvan ve haşeratın tahribatına karşı korunmasından ve mevcut asli düzenleri içerisinde muhafaza edilmesinden,
c) Yangına karşı, yangın söndürme cihazlarının yangın talimatı çerçevesinde daimi çalışır durumda bulundurulmasından,
d) Fazla rutubeti önlemek için, rutubet emici cihaz veya kimyevi maddelerin kullanılmasından,
e) Yılda en az bir defa mikroorganizmalara karşı koruyucu tedbir olarak arşiv depolarının dezenfekte edilmesinden,
f) Işık ve havalandırma tertibatının elverişli bir şekilde düzenlenmesinden,
g) Elektronik ortamda teşekkül eden ve/veya depolanan belgeler için her türlü afet, siber saldırı, yazılım/donanım kaynaklı veya olası diğer tehditlere/risklere karşı gerekli güvenlik önlemlerinin alınması ve olası belge kayıplarının engellenmesi amacıyla felaket kurtarma planlaması yapılması ve yürütülmesi ile yedekleme ünitelerinin tesis edilmesinden, sorumludur.
ALTINCI BÖLÜM
Ayıklama, İmha Komisyonu ve İşlemleri
Ayıklama ve İmha İşlemleri
Madde 13- (1) Birimlerin çalışmaları ve dosyalama işlemlerini yapmaları süreci haricinde, Kurum Arşivine devredilmek üzere hazırlanmış Birim Arşivindeki belgelerde ayıklama ve imha işlemi yapılmaz. Ayıklama ve imha işlemleri Kurum Arşivinde yapılır.
(2) Kurum arşivinde yapılacak ayıklama, devir ve imha işlemleri; Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik te anlatılan usul ve esaslar çerçevesinde, Standart Dosya Planına uygun olarak yapılır.
(3) Ayıklama ve imha işlemlerinde, eski yıllara ait belgelerin ayıklanmasına öncelik verilir. İmha edilecek belgeler için bu Yönetmelik ekinde yer alan (EK-5) “İmha Listesi” hazırlanır.
(4) Saklanmasına gerek görülmeyen her türlü belgenin imhası, Ayıklama ve İmha Komisyonlarının nihai kararı ile yapılır.
(5) e-Arşivlerde saklanan belgelerin tasfiye işlemleri, saklama planlarına bağlı olarak, Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümleri kapsamında sistem üzerinden yapılır.
Madde 14- (1) Ayıklama işlemine tâbi tutulmayacak belgeler;
Cari işlemlerde fiilen rolü bulunan, mevzuat hükümleri ve saklama planlarına göre saklama süresini tamamlamayan, herhangi bir davaya konu olan belgeler, öngörülen saklama süresi tamamlanıncaya ve/veya dava sonuçlanıncaya kadar, ayıklama ve imha işlemine tâbi tutulamaz.
İmha Komisyonu
Madde 15- (1) Kurum arşivinde yapılacak ayıklama ve imha işlemleri için, Belediye Başkanının onayı ile; ilgili Başkan Yardımcısı’nın başkanlığında, Bilgi İşlem Müdürü, kurum arşiv sorumlusu, imha edilecek arşiv belgesinin birim müdürü ve birim arşiv sorumlusundan müteşekkil 5 (beş) kişilik “Kurum Arşivi Ayıklama ve İmha Komisyonu” kurulur.
Komisyonun İşlemleri
Madde 16- (1) Kullanılmasına ve muhafazasına lüzum görülmeyen her türlü belgenin imhası, ayıklama ve imha komisyonlarının nihai kararı ile yapılır.
Madde 17- (1) Ayıklama ve imha komisyonları, her yılın mart ayı başında çalışmaya başlar. Komisyonlar kullanılmasına ve muhafazasına lüzum görülmeyen belgeler ile ayıklanması o yıla devredilmiş belgeleri ayıklamaya tabi tutarlar. Komisyonlar üye tam sayısı ile toplanır ve kararlarını oy çokluğu ile alır. İmhası reddedilen belgeler, sonraki yıllarda ilgili komisyonlarca yeniden gözden geçirilebilir.
Madde 18- (1) İmha edilecek belgeler için; iki nüsha olarak imha listesi hazırlanır. İmha listelerinin her sayfası, ayıklama ve imha komisyonunun başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Kurum arşivinde hazırlanan imha listeleri, Devlet Arşivleri Başkanlığının uygun görüşü alındıktan sonra, Belediye Başkanı’nın onayı ile kesinlik kazanır. Onay işlemlerinde belgelerin nasıl imha edileceği hususu belirtilir.
Madde 19- (1) Kullanma imkânı bulunan klasörler ayrıldıktan sonra; imha edilecek malzeme, başkaları tarafından görülüp okunması mümkün olmayacak şekilde parçalanır, kâğıt hammaddesi olarak kullanılmak üzere değerlendirilir.
(2) İmha işlemi, düzenlenecek tutanakla tespit edilir.
(3) Hazırlanan imha listeleri, tutanakları ve bunlarla ilgili her türlü belge on yıl süreyle muhafaza edilir.
Madde 20- (1) e-Arşivlerde tutulan belgelerin imhası, görülüp okunması ve kullanılması mümkün olmayacak şekilde sistemden çıkarılarak tasfiye edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Elektronik Ortamlarda Kaydedilen Arşiv Malzemesi
Madde 21- (1) Elektronik ortamlarda teşekkül eden bilgi ve belgelerin tümü, kurum EBYS Uygulama Yönergesine bağlı kalmak kaydıyla, kurumun dijital arşiv programında kayıtlı tutulup, arşiv belgesi özelliği taşıyanların kaybını önlemek ve devamlılığını sağlamak amacıyla bir kopyası, kayıt ortamlarına aktarılmak suretiyle muhafaza edilir. Bu tür belgelerin muhafaza, tasnif, devir ve benzeri arşiv işlemlerinde diğer tür belgeler için uygulanan hükümler uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetmelikte yer almayan hususlar
MADDE 22- (1) Bu yönetmelikte yer almayan hususlarda, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde hareket edilir.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu yönetmelik, Belediye Meclisince kabul edilip kesinleşmesinin ardından yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24- (1) Bu yönetmelik hükümleri, Başkan tarafından yürütülür.
Mustafa Candaroğlu, 5 Aralık 1984 tarihinde İstanbul Arnavutköy'de doğdu. İlköğrenimini 1996 yılında Boğazköy İlkokulu'nda tamamladıktan sonra, 1999'da Asfa Ortaokulu'ndan ve 2002'de Sultan Fatih Anadolu Lisesi'nden mezun oldu. Lisans eğitimini 2008 yılında Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde İç Mimarlık alanında tamamladı.
Askerlik hizmetini Kayseri Bölge Jandarma Komutanlığı'nda tamamladıktan sonra, Yüksek Lisans eğitimini İbni Haldun Üniversitesi Eğitim Kurumları İşletmeciliği dalında tamamladı.
Sosyal sorumluluk projelerinde etkin bir rol üstlenen Candaroğlu, çeşitli sivil toplum kuruluşlarında gönüllü olarak görev aldı. Arnavutköy Kastamonulular Dernek Başkan Yardımcılığı, Arnavutköy Spor Kulübü ve Arnavutköy Beşiktaşlılar Derneği Yönetim Kurullarında yer aldı.
Siyasete olan ilgisi genç yaşlarında başlayan Candaroğlu, 2004 yılında Kıbrıs ÜNİAK Yönetim Kurulu'nda görev aldı. 2008 yılında Arnavutköy Belde Gençlik Kollarında siyasete aktif olarak giriş yaptı.
Arnavutköy'ün ilçe statüsü kazanmasıyla birlikte, İlçe Kongrelerinde sırasıyla Ana Kademe İlçe Yedek Yönetim Kurulu Üyeliği (2009), Ana Kademe İlçe Yönetim Kurulu Üyeliği (2011), AR-GE ve Yerel Yönetimlerden sorumlu İlçe Başkan Yardımcılığı (2013) gibi görevlerde bulundu. 2018 ve 2020 yıllarında yapılan kongrelerde İlçe Başkanı seçilen Candaroğlu, 31 Mart 2024 Mahalli İdareler Genel Seçimleri için AK Parti’den Arnavutköy Belediye Başkan Adayı olarak gösterildi.
Arnavutköy'de doğup büyüyen Mustafa Candaroğlu iş hayatında uzun süre aile şirketinde İç Mimar olarak görev aldıktan sonra, 2019 yılında kurucusu olduğu bir eğitim kurumunun Yönetim Kurulu Başkanlığını yaptı. Evli ve 3 çocuk babası olan Candaroğlu, iyi derecede İngilizce bilmektedir.
Değerli hemşehrilerimiz,
Arnavutköy Belediyesi olarak, ilçemizin potansiyelini en üst düzeye çıkarmak, sürdürülebilir bir gelecek inşa etmek ve her bir hemşehrimizin yaşam kalitesini artırmak için kararlı bir şekilde çalışıyoruz.
Bizler, sadece temel belediyecilik hizmetlerinin sunulmasıyla yetinmeyen, aynı zamanda insan merkezli bir yaklaşımı esas alan bir anlayışla hareket ediyoruz. Sosyal belediyecilik ilkelerine sıkı sıkıya bağlı kalarak, dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını gözetiyor, toplumsal dayanışmayı güçlendiriyor ve herkesin yönetime katılımını teşvik ediyoruz.
Arnavutköy'ün gelişimi ve ilerlemesi için sadece bugünü değil, geleceği de göz önünde bulunduruyoruz. Yeni yüzyılın gerektirdiği yenilikçi ve sürdürülebilir çözümlerle, ilçemizi çağın gereksinimlerine uygun hale getiriyoruz. Eğitimden sağlığa, çevre korumasından kültür sanata kadar geniş bir yelpazede hizmet sunarak, her bir hemşehrimizin yaşam kalitesini artırmayı hedefliyoruz.
Bu süreçte, mesai arkadaşlarımızla birlikte büyük bir özveriyle çalışıyor, Arnavutköy'ün her köşesine eşit ve kaliteli hizmet götürmek için gayret ediyoruz. Belediye olarak, sadece sorunlara çözüm üretmekle kalmayıp, aynı zamanda fırsatlar üretiyor, ilçemizin potansiyelini en üst seviyeye çıkarmak istiyoruz.
Arnavutköy'ü sadece bir yerleşim yeri olarak değil, aynı zamanda bir yaşam tarzı olarak görüyoruz. Bu doğrultuda, ilçemizi daha da güzelleştirmek için var gücümüzle çalışacağız.
Sonuç olarak, sizlerin desteği ve katkılarıyla, Arnavutköy'ü yeni yüzyılın parlayan ilçesi haline getirmek için kararlılıkla yola devam edeceğiz. Her birinizin mutluluğu ve refahı için çalışmaya devam edeceğimizi bilmenizi isterim.
Sevgi ve saygılarımla,
Mustafa CANDAROĞLU
Arnavutköy Belediye Başkanı