Sınav Öncesi Başarılı Olmanın Altın Kuralları

Ortaokulların 8’inci sınıflara Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında düzenlenen ortak sınav tarihlerine sayılı günler kala Arnavutköy Belediyesi’nin uzman psikologları, sınava girecek öğrencilere tavsiyelerde bulundular.

TEOG kapsamında yılda iki defa Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji, İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil ve Din Kültürü ve Ahlak bilgisi derslerinden sınava girecek öğrencilerin sınav psikolojisini üzerinden atmanın en önemli adım olduğunu hatırlatan uzman psikologlar spor yapma, düzenli uyku, sevilen inşalarla bir araya gelme, hobi edinmek ve kahvaltı gibi alışkanlıklarının sınav stresi ile başa çıkılabileceğini söylediler.

    

Kadın Kültür ve Sanat Merkezi Psikoloğu Selin Tunç stresi tanımlayarak, stresle başa çıkma yöntemlerini anlattı. Psikolog Tunç: “Stresi; günlük hayatta karşılaşılan zorlayıcı duruma verilen tepkiler bütünü olarak tanımlayabiliriz. Herkesin zorlanılan durumda verdiği stres tepkisi farklı olabilir. Kimi insanlarda stres; bedensel bir yakınma olarak ortaya çıkabilirken, kimi insanlarda ise psikolojik yakınmalara neden olabilmektedir.

Fakat stres sanılanın aksine her zaman olumsuz sonuçlara yol açmaz. Aksine belirli bir miktarda yaşanan stresin faydası olduğu da bilinmektedir. Nasıl ki aşırı stres olumsuz sonuçlara doğuruyorsa, başarıyı olumsuz etkiliyorsa, stresin hiç var olmaması da başarıyı olumsuz etkilemektedir. Çünkü makul seviye- deki stres kişiye enerji vererek dikkatini toplamasına ve performansını arttırmasına yardımcı olmaktadır. Ancak; stres seviyesinin çok yüksek olduğu durumlarda olabilir. Böyle durumlardan kurtulmak için stresle baş etme yolları geliştirmek ya da bir uzmandan yardım almak gerekmektedir” dedi.

Öğrencilerin sınav öncesi kaygılarına değinen Psikolog Tunç: “Sınav kaygısı; öğrenilen bilgilerin, sınav sırasında kullanılmasına engel olacak kadar yoğun bir kaygı yasama durumudur. Bu aşırı kaygı kişinin çok heyecanlanmasına, bildiklerini hatırlayamamasına, konsantre olamamasına neden olarak başarıyı olumsuz yönde etkilemektedir. Kişinin sınava aşırı anlam yüklemesi, sınav sonrası durumla ilgili düşünceleri, ailenin sınavla ilgili tavrı, çevre baskısı vb. sınav kaygısının ortaya çıkmasında etkilidir. Sınav kaygısı, mükemmeliyetçi kişilik yapısına sahip olan bireylerde daha çok görülmektedir” diye ifade etti.

Sınav kaygısıyla başa çıkma yöntemlerini anlatan Psikolog Buket Savaş ise öğrencilerin dikkat etmesi gereken konuları maddeler halinde sıraladı.

Düzenli ve Sağlıklı Beslenme

Fiziksel olarak daha güçlü ve sağlıklı olmamızı, daha zinde hissetmemizi sağlarken karşımıza çıkan stres yaratan durumlarla baş etmemizi kolaylaştırır. Ayrıca beslenmeye dikkat etmek; kafeinli içeceklerden (kola, kahve) uzak durmak enerji düzeyini dengelerken, stersi azaltan 
etkenler arasındadır. 


Yeterli Uyku


Vücudumuzun dinlenmek için yeteri kadar uykuya ihtiyacı vardır. Eğer vücudumuz ihtiyacı olan dinlenmeyi alamazsa; konsantrasyon bozuklukları, bağışıklık sistemi zayıflıkları ve stresle başa çıkma konusunda zorlanmalar yaşanabilir. Ancak; az uyumak vücudumuzu nasıl olumsuz yönde etkiliyorsa, çok uyumanın 
da (günde 10-12 saat) vücudumuzu olumsuz etkileyeceğini unutmamak gerekir.

Hobi Edinmek

 
Sevilen bir hobiyle meşgul olmak, kendinize zaman ayırmak, kendiniz için bir şeyler yapmak, stres yaratan durumlardan uzaklaştırırken rahatlamamızı ve kendimizi iyi hissetmemizi sağlamaktadır. Bu tarz hobiler kişinin ilgi alanına göre değişmektedir fakat burada önemli olan şey; yapılan etkinliğin, kişiyi stres yaratan düşüncelerden uzaklaştırıyor ve rahatlamasını sağlıyor olmasıdır. 


Spor Yapmak

 
Spor yapmak; fiziksel dayanıklılığı arttırırken, kendimize olan güvenin artmasını da sağlamaktadır. Tüm bunların yanında her gün yapılan 45 dakikalık tempolu yürüyüşler vücutta mutluluk hormonu salgılanmasını sağlayıp, depresyonu önlerken aynı zamanda stresle baş etmemize de yardımcı olmaktadır. 


Nefes Egzersizi Yapmak

Nefes egzersizinin amacı; nefese odaklanarak stres yaratan düşüncelerden uzaklaşmak ve rahatlamayı sağlamaktır. Nefes egzersizi yaparken aynı zamanda vücuda oksijen alımı sağlanır, kalp atışları dengelenir, kendimizi daha iyi ve daha sakin hissetmemiz kolaylaşır. 


Sevilen İnsanlarla Bir Araya Gelmek

 Sevdiğimiz arkadaşlarımızla, akrabalarımızla bir araya gelmek, onlarla sohbet etmek her zaman kendimizi daha iyi ve daha güçlü hissetmemizi sağlamaktadır. Zorlu süreçlerde yalnız olma- dığımızı hissetmek güç verir ve stresle başa çıkmamızı kolaylaştırır. 


Olumsuz Düşüncelerden Uzak Durmak

 Olumsuz düşünceler, bilinmeyen bir olayla ilgili olumsuz tahminlerde bulunmak ve bunlar üzerine düşünmek bizi daha çok strese sokar ve daha yoğun bir şekilde kaygı yaşamamıza neden olur. Örneğin; sürekli ‘sınavda kesin başarısız olacağım’ şeklinde düşünmek, daha 
girilmeyen bir sınavla ilgili olumsuz düşünmeye örnektir. Kişi böyle düşündüğü için, kaygı seviyesi artar ve sınavda bildiği sorular çıksa bile kendini olumsuz bir şekilde şartladığı için muhtemelen başarısız olur. Bu yüzden; olumsuz düşüncelerden uzak durulmalı, mümkün olduğunca olumlu düşünmeye çalışılmalıdır.

Zamanı İyi Kullanmak


Zamanı iyi kullanmak; günlük hayatta karşılaşabileceğimiz stres yaratan durumları en aza indirgememizi sağlar. Örneğin; otobüs saatini bilerek erkenden hazırlanmaya başlarsak; otobüse yetişme stresini yaşamamış oluruz ya da belirli bir tarihte yapılacak olan bir sınava zamanında çalışmaya başlarsak, sıanv zamanı geldiğinde başarısız olma, yetiştirememe gibi stresleri yaşamamış oluruz. 


Başarıları Hatırlamak

Zorlayıcı durumlarla karşılaştığımızda; zaman zaman umutsuzluğa kapılıp, başarılı olamayacağımız konusunda endişeler yaşayabiliriz. Örneğin; sınav zamanı geldiğinde ‘ya yapamazsam’ ya da ‘kesin yapamayacağım’ gibi endişeler yaşayabilirsiniz. Bu birçok insanın yaşadığı bir durumdur. Bununla baş etmek için yapmanız gereken şey; geçmişte başarılı olduğunuz durumları hatırlayarak kendinize olan güveninizi tazelemek ve ‘ben bunu yapabilirim’ demektir. Unutmayın; inanmak, başarmanın yarısıdır! 


Uzmandan Yardım Almak

Zaman zaman yapılan tüm yöntemlere rağmen stresle başa çıkmak çokta mümkün olmaya- bilir. Böyle durumlarda sınırlarınızı zorlamak yerine; bir uzmana danışmak, psikolojik destek almak daha doğru olacaktır.

Güncelleme Tarihi : 22.11.2016

Haberler

  • 19 Mayıs Etkinlikler ile Kutlandı

    19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı Arnavutköy’de de bir birinden güzel etkinliklerle kutlandı.

  • Engelli Vatandaşlar Piknikte Buluştu

    Arnavutköy Belediyesi, hizmet verdiği yaşlı ve engelli vatandaşlara, moral günü düzenledi

  • Arnavutköy’de Engelsiz Balık Tutma Yarışması

    Arnavutköy’de engelli bireyler için düzenlenen Balık Tutma Yarışması, renkli görüntüler oluşturdu. Çok sayıda engelli vatandaşın balık tutabilmek için yarıştığı etkinlikte dereceye girenlere kupa ve madalyalarını Arnavutköy Belediye Başkanı Haşim Baltacı takdim etti.

  • En Güzel Buzağı Yarışması, Güne Damga Vurdu

    Her yıl Arnavutköy’ün farklı bir mahallesinde kutlanan 14 Mayıs Dünya Çiftçiler Günü bu yıl da renkli görüntülere sahne oldu. Çiftçiler Günü etkinliğinde düzenlenen buzağı yarışması ise vatandaşlar tarafından beğeni ile izlendi.

  • Askerlik Hayalleri Gerçeğe Dönüştü

    Engelliler Haftası etkinlikleri kapsamında İstanbul Hasdal Kışlası'nda 1 günlüğüne silah altına girerek temsili askerlik yapan gençlerin aileleri duygusal anlar yaşadı. Arnavutköy Belediyesi de gençleri kına yakarak Hasdal'a uğurladı.